Logo nieuwsbode-heuvelrug.nl


Onderzoek: Van alles mis met werkplekken in Nederland
Onderzoek: Van alles mis met werkplekken in Nederland

Horror-werkplek jaagt werknemer weg

Stank, lawaai, te koud, te warm, te weinig ruimte of zelfs ronduit gevaarlijk. Het zijn allemaal oorzaken waardoor werknemers zich slecht voelen op hun werkplek. Zo slecht dat zij daardoor ongemotiveerd raken, ziek worden en zelfs vertrekken. Dit blijkt uit onderzoek* van Manutan onder zo'n 900 werkende Nederlanders.

Met de uitkomsten van dit onderzoek wil het bedrijf werkgevers in Nederland een wake-up call geven. "Je kunt het belang van een goede werkplek gewoon niet onderschatten", zegt Lydia Rongen, HR Manager Benelux bij Manutan.

Motivantie
Volgens de helft van de ondervraagden is een onprettige werkplek direct van invloed op de motivatie. Eén op de vijf ondervraagden geeft aan hierdoor vaker ziek te zijn. Voor 31% van de werknemers is een onprettige werkplek zelfs reden om op zoek te gaan naar een andere baan. Zowel op kantoor, als in magazijnen en werkplaatsen presteert rond de 45% van de werknemers minder goed wanneer een werkplek niet prettig genoeg is.


Top 5 werkplek kwellingen:
Te gehorig          vindt 1 op de 3 werknemers (32%)
Te koud              vindt 1 op de 4 werknemers (26%)
Ongezond           vindt 1 op de 7 werknemers (15%)
Te vies                vindt 1 op de 9 werknemers (11%)
Het stinkt            vindt 1 op de 10 werknemers (10%)

Geluidsoverlast
De nummer 1 van kwellingen: geluidsoverlast, komt opvallend genoeg vrijwel evenveel voor in een kantooromgeving (34%) als in magazijnen en werkplaatsen (30%). "Ik wil niet meer vlak naast de printer zitten", geeft een van de ondervraagde kantoorwerknemers aan. Ook te dicht op elkaar zitten en letterlijk het telefoongesprek van je collega kunnen volgen, wordt als zeer storend ervaren. Werken vanuit een open kantoortuin heeft dan ook niet de voorkeur (2,8%). Kantoorpersoneel werkt het liefst aan een eigen bureau (48%) of vanuit een eigen kantoor (29%).

Te weinig eigen invloed
1 op de 20 werknemers vindt de situatie op de werkplek zelfs onveilig. In werkplaatsen en magazijnen is dat zelfs 1 op 15. Wat het extra gevaarlijk maakt, is dat medewerkers zeggen er zelf weinig tot geen invloed op te hebben (in magazijnen en werkplaatsen geldt dat voor 16%; bij kantoorpersoneel 22%). Terwijl volgens Manutan juist zij bij uitstek de deskundigen zijn die de situatie kennen en kunnen verbeteren, als ze daar maar de ruimte voor krijgen. Lydia Rongen: "Ik kan me voorstellen dat veel werknemers het gevoel hebben 'dat het nu eenmaal zo is'. Voor een deel van de mensen is het reden om op te stappen, maar waarom zouden werkgever en werknemer niet gewoon om tafel kunnen om het op te lossen? Betere motivatie, gezondere mensen die blijven in plaats van vertrekken… Maar dan moet de werkgever de werkplek wel bespreekbaar maken en samen met de werknemer praktische stappen zetten. Bij Manutan hebben we om te beginnen eerst een simpele lijst van klachten, wensen en mogelijke oplossingen gemaakt. Een oplossing is vaak simpeler dan je denkt. Ook in onze blogs geven we hier veel praktische informatie over."
*) Onderzoek in opdracht van Manutan onder 1804 werknemers, waarvan 898 Nederlanders.

Over Manutan
Manutan, in 1946 opgericht onder de naam Overtoom, is in Nederland en België de grootste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en terrein. Via catalogi, het contactcenter en de website worden meer dan 80.000 artikelen geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte inkoopsystemen.
Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 17 Europese landen. Met ruim 2.200 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. 'Ondernemen voor een betere wereld' is het motto.
www.manutan.nl en www.manutan.nl/blog
 

Reageer als eerste