Logo nieuwsbode-heuvelrug.nl


Rob Dubbers (r), projectleider van BAM Infra, en Chaib Chemlali (l), stelleur van onderaannemer Spanbeton, bezig met het hijsen van een van de laatste liggers. Helaas voor het publiek, dat vanaf de weg kon toezien, rukte de mist flink op zodat het zicht beperkt was. FOTO: Hanny van Eerden
Rob Dubbers (r), projectleider van BAM Infra, en Chaib Chemlali (l), stelleur van onderaannemer Spanbeton, bezig met het hijsen van een van de laatste liggers. Helaas voor het publiek, dat vanaf de weg kon toezien, rukte de mist flink op zodat het zicht beperkt was. FOTO: Hanny van Eerden (Foto: Hanny van Eerden)

Overkapping ecoduct N227

Utrechtse Heuvelrug – Rob Dubbers (r), projectleider van BAM Infra, en Chaib Chemlali (l), stelleur van onderaannemer Spanbeton, zorgden 2 december met collega's en indrukwekkend hijsmaterieel voor de plaatsing van 43 toegevoerde liggers op de 2 landhoofden van ecoduct N227. Samen vormen deze prefab betonnen liggers de 50 meter brede overkapping van een stukje doorgaande weg van Maarn naar Doorn.

De totale overspanning is 24 meter. Deze veilige oversteek voor wild vormt één van de laatste schakels in de realisatie van het streven om van de Utrechtse Heuvelrug één aaneengesloten heidegebied te maken tussen de uiterwaarden en het Gooimeer. Clara van Foreest, communicatieadviseur Wegen en Mobiliteit, toont zich die zaterdag namens opdrachtgever Provincie Utrecht content met de ruim binnen de planning gerealiseerde werkzaamheden, ondanks de aanhoudende mist. "We hebben nog voldoende zicht en het ontbreken van harde wind is in ons voordeel," zegt Dubbers. "Vandaag plaatsen we ook meteen de randelementen van de overkapping." De landhoofden kunnen het 110 centimeter dikke dek dragen, dankzij de toepassing van grondverbetering. Dubbers: "Granulaat en kunststof doeken houden de wanden op hun plaats. Dit volgens een beproefd ontwerp van de BAM. Heien is in dit gebied niet nodig. De spleten tussen de liggers leggen we in 2 weken dicht met onder meer een gestorte, betonnen druklaag, waarvoor we eerst nog meer vlechtwerk maken. Daarna kan de bosgrond, die we voor dit doel aan de kant hebben gelegd, erover heen. Bovendien is zo'n 60.000 kubieke meter extra grond hierheen gereden. Met turfblokken creëren we een 'barrier' met een natuurlijke uitstraling. Heidplagsel en andere beplanting zorgen ervoor dat vervolgens het gewenste heidegebied ontstaat op het ecoduct." Automobilisten kunnen sinds maandag weer gebruik maken van de voor deze klus éénmalig afgesloten verbindingsweg.

door Hanny van Eerden

reageer als eerste
Meer berichten