Logo nieuwsbode-heuvelrug.nl


v.l.n.r.: Bouwmanager Albert Hazeleger van ProRail met BAM-collega.
v.l.n.r.: Bouwmanager Albert Hazeleger van ProRail met BAM-collega. (Foto: Agnes Laurens)

Verbouwing Station Driebergen-Zeist loopt volgens planning

Vorige week mochten journalisten een kijkje achter de schermen nemen op station Driebergen-Zeist hoe gevorderd het werken van het bijna vernieuwde station is. Dus dat werd laarzen aan, helm op en een hesje aan het werkveld in! Een leuke ervaring om te zien hoe zoiets er aan toe gaat. Van tevoren werd er eerst uitleg gegeven over de stand van zaken.

door Agnes Laurens

Bouwput

Sinds afgelopen september is station Driebergen-Zeist een grote bouwput. Het station wordt drastisch gerenoveerd. Ook moet het station weer modern worden en goed bereikbaar zijn. Per augustus van dit jaar gaat de oversteek op de hoofdweg dicht en kun je daar niet meer langs. In het verleden zijn daar wat (dodelijke) ongelukken geweest. Er stond op de A12 langs het station vaak voor ongeveer een half uur lang file. Dat gaat niet meer gebeuren als deze oversteek verdwenen is.

Buitendienst

Het station zal in augustus 16 dagen buiten dienst (van 11 tot en met 27 augustus) zijn om de sporen helemaal goed te kunnen verplaatsen. Dan wordt in die periode een doorgang onder het spoor gemaakt waar ProRail en de partners exact 16 dagen de tijd geven om te graven, plaatsen van de damwanden en een vloer en ook moet dan het asfalt komen op de nieuwe autoweg. Dat is de belangrijke weg onder het spoor door.

Plan

Station Driebergen-Zeist is een belangrijk knooppunt naar onder andere Nijmegen en Schiphol. Met straks een vierbaans spoor (voorheen driebaans) moeten er meer treinen op meerdere tijden gaan rijden en kunnen de intercity's langs de stoptreinen rijden. Langs Driebergen-Zeist komen veel treinen die hierheen moeten.

Er komt een onderdoorgang waar de fietsers hun fiets in de fietsenstalling van ongeveer 3000 fietsen kunnen stallen. Die onderdoorgang moet nog komen. Daarnaast is er al een mooie grote parkeergarage die al in gebruik is genomen.

Ook is er ruimte voor een kap uit 1914. In deze kap zitten kogelgaten die waarschijnlijk naar een vliegtuig werden geschoten. Deze kap wordt op het middelste perron neergezet. Daarmee blijft de historie toch (her)leven.

Als alles goed gaat - en dat gaat het zeker - zal de oplevering van dit prachtige station in 2020 plaatsvinden.

Groen en duurzaam

Omwonenden en belanghebbenden waren erg teleurgesteld toen er 600 bomen moesten worden gekapt. Maar er worden hetzelfde aantal bomen voor terug geplaatst. Deze moeten ongeveer 40 groeijaar van elkaar verwijderd staan, omdat ze dan 40 groeijaren nodig hebben om goed te kunnen groeien. Over ongeveer 20 jaar kunnen we al een stuk zien dat dicht is gegroeid. Dat zal dan in 2038 zijn.

Naast bomen hebben ze ervoor gezorgd dat er zo min mogelijk CO2 uitstoot is. Ze gooien afval ook echt weg. In het stationsgebied wordt er verlicht met LED verlichting. En er komen zonnepanelen.

reageer als eerste
Meer berichten