Logo nieuwsbode-heuvelrug.nl


De gemeente wil het gebruik van elektrische auto's in de gemeente faciliteren. FOTO: Hanny van Eerden
De gemeente wil het gebruik van elektrische auto's in de gemeente faciliteren. FOTO: Hanny van Eerden (Foto: Hanny van Eerden)

Elektrisch rijden? Meer laadpalen in aantocht!

door Hanny van Eerden

De gemeente wil inwoners, ondernemers en bezoekers graag faciliteren en minder autogebruik en elektrisch rijden stimuleren. Dat zei wethouder Gerrit Boonzaaijer tijdens de presentatie van de laadpalen plankaart van 3 juli in de Koningshof in Doorn.

Doorn – De Utrechtse Heuvelrug telt bijna 400 eigenaren van elektrische auto's, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Een elektrische auto is een auto met een elektromotor voor de aandrijving en een tractiebatterij voor de energie. Zo'n auto moet, afhankelijk van merk en type, iedere 200 tot 500 km opladen bij een laadpaal.

Boonzaaijer: "De gestage toename van elektrische auto's en aanvragen voor laadpalen vroeg om een toekomstprognose van de lokale laadbehoefte. Zo'n 20 procent van onze inwoners kan geen - op zich in gebruik goedkopere - laadpaal op eigen terrein installeren." Met de prognose per gebied in de hand maakten Willem Knol en Skadi Renooy van adviesbureau Over Morgen voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug een plankaart tot 2020 met een 'dekkend laadnetwerk' van 88 locaties.

Bestaande laadpalen van winkels en andere bedrijven bleven daarbij buiten beschouwing. Renooy: "We keken niet alleen naar de behoefte, maar ook naar de ruimtelijke geschiktheid en parkeersituatie." Concessiehouder PitPoint realiseert binnen dit plan in minimaal 20 weken alvast op 16 locaties een laadpaal met 2 aansluitingen. De procedure daarvoor is in gang gezet. Boonzaaijer kondigde aan dat de gemeente hiervoor een subsidie verleent van 500 euro per laadpaal.

Maarsbergen is als enige dorp niet opgenomen in de plankaart. Boonzaaijer: "Dat heeft te maken met de voorhanden mogelijkheden op eigen terrein. Mochten bewoners van de nieuwbouwwijk De Marezhof echter in de toekomst behoefte hebben aan laadpalen in openbaar gebied, dan kunnen zij daarvoor uiteraard een aanvraag indienen." Sommige bezoekers van de presentatie maakten aansluitend een proefrit met een elektrische Tesla of BMW. Een elektrische auto is vaak een 2e gezinsauto, of wordt bij autovakanties vervangen door een huurauto met fossiele brandstof. Tot op heden zijn veel elektrische auto's leasewagens.

Reageer als eerste
Meer berichten