De Gouden Diners organiseren Pop-up lunch

De Gouden Diners van De Brug organiseerden vrijdag 5 oktober in samenwerking met beide filialen van Albert Heijn een pop-up lunch. Margreet Hordijk en Marcel 't Hoen, filiaalmanagers, zijn zich bewust van de maatschappelijke functie van de supermarkt. Zo ontstond het idee om een gratis lunch te organiseren.

Ellenoor Piersma, coördinator van de Gouden Diners was er ook. 'Deze actie is een samenwerking in het kader van de week van de Eenzaamheid. Ik houd niet van dat woord, kom op zeg, dat woord is onterecht veel te negatief beladen geworden en betuttelend, ik houd wel van het woord 'gezellig'. En dat zijn deze mensen! ' Alleen eten is zo alleen.

Middenin het uitgebreide assortiment van levensmiddelen zit een veel mooier assortiment: mensen die samen eten en kletsen. 'Ha', lacht een dame, 'dit keer met volle buik en nog volledig gevulde portemonnee de winkel uit. Dat is toch leuk om mee te maken!' 'Het heeft wel een nadeel', zegt een andere luncher, 'het is koud in de supermarkt, door die airco'. 'Dat is in de zomer wel heerlijk.'

Een man in leeftijd de tachtig jaren ruim gepasseerd zegt dat hij nog nooit eerder in zijn leven in een levensmiddelenwinkel heeft gegeten, behalve in de oorlog. Toen werd er voor de kinderen soms een gaarkeuken geregeld. 'Maar dat was niet zo rijk aan etenswaren als hier!', roept hij enthousiast.

De mensen die gewoon boodschappen deden keken wel wat raar op. Zomaar een groep etende mensen in de winkel aan een huiselijk gedekte tafel. 'Dat ziet er goed uit!', werd regelmatig geroepen. En ook aan het milieu is gedacht. Marcel 't Hoen: 'Onze overburen van Koek & Ei wilde ook wat speciaals doen. Wij mochten een heerlijke soep serveren gemaakt van voedsel uit de winkel dat nog prima kan worden geconsumeerd, maar niet meer mag worden verkocht. Zo helpen wij de voedselverspilling tegen te gaan.'

Meer berichten