Allard van Wallene toont 1 van zijn zelfgemaakte zweefvliegtuigen. "Als kind vond ik dit al geweldig en nu nog steeds, dit gaat nooit meer over." FOTO: Marcel Bos
Allard van Wallene toont 1 van zijn zelfgemaakte zweefvliegtuigen. "Als kind vond ik dit al geweldig en nu nog steeds, dit gaat nooit meer over." FOTO: Marcel Bos (Foto: )

Vrije Vlucht Modelvliegsport

door Marcel Bos

'mijn levenslange hobby'

"Als kleine jongen vond ik een zwartwitfoto van vlak na de oorlog in de bureaulade van mijn vader. Ik zag daarop mijn nog jonge vader en 2 vrienden met zelfgemaakte zweefvliegtuigen poseren voor de fotograaf. Het waren vliegtuigen die zij helemaal zelf gemaakt hadden uit hout en zijde. Ik was zo geimponeerd door de foto dat ik dacht: dat wil ik ook!"

DRIEBERGEN/RIJSENBURG - Allard van Wallene vertelt dat hij van kinds af aan zijn hart heeft verpand aan modelvliegtuigen. "Het zijn geen vliegtuigen met een motor erin, het zijn zweefvliegtuigen zonder afstandsbesturing en ik maak ze allemaal zelf." Zijn vrouw knikt met een glimlach en zegt: "Ja, dan is hij de hele winter iedere avond bezig met het maken van een nieuw vliegtuig en dan zit hij in zijn hobbykamer." Van Wallene vertelt dat het maken van een eigen zweefvliegtuig een combinatie is van techniek, aerodynamica en het sociale aspect waarbij je leuke contacten hebt met andere hobbyisten." Hij vertelt dat het vliegtuig is geconstrueerd met koolstofvezel en volgebouwd met zelf ontwikkelde hightech-elektronica. Er zit een zendertje in zodat ik steeds weet waar hij is. Het is wel eens gebeurd dat mijn vliegtuig wegvloog, maar dankzij het zendsignaal vond ik hem terug. Ik doe mee aan wedstrijden in binnen en buitenland. Van Wallene: "Tijdens een wedstrijd is het de bedoeling dat je je zweefvliegtuig zo lang mogelijk laat vliegen. Als het lukt komt het vliegtuig in thermiek terecht waarbij hij verder omhoog wordt geduwd. Geweldig is dat. Soms zie je roofvogels in de buurt komen die dan achter het vliegtuig aan ook rondjes draaien hoog in de lucht." Maar hoe gaat het vliegtuig eigenlijk de lucht in? Allard van Wallene legt het uit en hij toont een katrol met een soort ijzersterke vislijn. "Ik haak de lijn aan een haakje onder het vliegtuig en door te rennen door het veld trek ik hem omhoog de lucht in.Vervolgens als hij genoeg snelheid heeft en hoogte, laat ik de lijn los en komt deze ook vrij van het model en dan is het vrij vliegend. Een prachtig gezicht hoe mijn creatie waar ik zoveel uren in heb zitten onafhankelijk door het luchtruim zweeft, maar het allermooist is natuurlijk om een wedstrijd te winnen. Hiervoor ga ik elk jaar naar meerdere landen in Europa maar soms ook daarbuiten." Hij vertelt dat de maximale vliegtijd tijdens een wedstrijdronde 3 minuten is, zolang moet het vliegtuig in de lucht blijven. "Maar zonder thermiek lukt dat doorgaans niet, dat is het wedstrijdelement, plus dat je op tijd je model terug moet vinden voor de volgende ronde. Per wedstrijd worden soms tientallen kilometers te voet en mountainbike afgelegd omdat het model met de wind mee steeds verder weg vliegt." De Driebergenaar toont een van zijn prachtige vliegtuigen in zijn tuin. "Als kind vond ik het geweldig en nu nog steeds, dit gaat nooit meer over." Allard is een zeer gedreven hobbyist en net zo gedreven en enthousiast vertelt hij erover. "Ik heb er zoveel voor over gehad en zoveel plezier aan beleefd; misschien dat ik daarom de wereldbeker heb gewonnen in 1994."

Meer berichten