In oktober van dit jaar wordt de gerestaureerde monumentale stationskap uit 1900 teruggeplaatst. Foto: Marcel Bos
In oktober van dit jaar wordt de gerestaureerde monumentale stationskap uit 1900 teruggeplaatst. Foto: Marcel Bos (Foto: In oktober van dit jaar wordt de gerestaureerde monumentale stationskap uit 1900 teruggeplaatst.)

Station opgefleurd met stationskap

Door Marcel Bos

Smederij is gestart met inspectie van de spanten

Station Driebergen/Zeist wordt opgefleurd met een een monumentale perronkap uit 1900. De perronkap moet wel worden gerestaureerd. In opdracht van ProRail en BAM is smederij Oldenhave uit Vorden gecontracteerd voor deze restauratie.

Driebergen/Zeist - De meer dan 100 jaar oude perronkap bestaat uit getrokken ijzer en is het oudst overgebleven element van de spoorontwikkeling die zich op station Driebergen/Zeist heeft voorgedaan. De stationskap heeft architectuurhistorische waarde dat te zien is in de rijke details. Het laat tevens de technische ontwikkeling van het industriële tijdperk zien.

Onderzoek

Voordat de restauratie begon is uitgebreid architectuur-historisch gedaan, want de historische stationskap moet zo origineel mogelijk blijven. Wat betreft herstel of vervanging van onderdelen, wordt gebruik gemaakt van technieken die rond 1900 gangbaar waren, maar de gerestaureerde kap dient wel te voldoen aan de huidige regels met betrekking tot sterkte en stabiliteit.

Naar de smederij

De monumentale perronkap is in de buitendienststelling van augustus 2018 gedemonteerd. Vervolgens zijn de afzonderlijke delen naar Smederij Oldenhave in Vorden gebracht. In de werkplaats van de smederij is direct gestart met een inspectie van de spanten en het boeiboord waarbij gelijk ontdekkingen zijn gedaan. Velen in Driebergen dachten destijds dat de gaten in het originele boeiboord kogelgaten waren als gevolg van oorlogshandelingen in 1944 en 1945, maar bleek het te gaan om gewone roestgaten.

Munitie

Wel bleek een van de kolomvoeten een flinke hoeveelheid scherpe munitie te bevatten, mogelijk achtergelaten door de bezetter. Aangezien er in het verleden ook wel gelast is aan de kolomvoeten, had dat tot levensgevaarlijke situaties kunnen leiden. In oktober wordt de historische stationskap teruggeplaatst.

Meer berichten