Het Open Atelier 'Takkezooi' bij Ad van Rijn. Inzetje: beeldend kunstenaar Ingrid Lubbers met één van haar creaties. FOTO: Hanny van Eerden
Het Open Atelier 'Takkezooi' bij Ad van Rijn. Inzetje: beeldend kunstenaar Ingrid Lubbers met één van haar creaties. FOTO: Hanny van Eerden (Foto: Hanny van Eerden)

Werken met 'n rijkdom aan ideeën

Door Hanny van Eerden

'Kunst ontstaat tijdens het proces'

Het Kunstroute-onthaal van Ad van Rijn en Wil Vermeulen aan de Bakkersweg in Maarn hield ook muziek in van het Maarnse duo Simon & Claudia. De schilder(sezel)achtige opzet met in de haag verborgen ladders en kunstig geformeerde boomtakken, die voorafgaand een heuse stormvlaag doorstonden, zorgde voor drukte in de tuinen van Van Rijn.

Doorn/Maarn – Van Rijn betitelde zijn buitenexpo al in zijn aankondiging als 'Takkezooi'. Hij waardeerde het dat zovelen kwamen kijken 'naar waarmee hij tegenwoordig zoal zijn dagen vult'. Zijn penseel bleek niet alleen doeken te raken, maar ook - oud, maar inmiddels goed ogend - meubilair. "Ik borrel vaak van de ideeën," zei hij. "En die voer ik bovendien graag uit." Ook beeldhouwer Ingrid Lubbers gaf aan niet altijd voldoende tijd te hebben om al haar ingevingen ten uitvoer te brengen. Haar rustieke tuin aan de Eikenlaan in Maarn bood een keur aan beelden in albast, serpentijn, kalkzandsteen en gasbeton. Lubbers is al 20 jaar beeldend aan de slag. "In het begin dacht ik: dit is niets voor mij," zegt zij. "Dat beeldhouwen duurt veel te lang. Toch had ik te veel plannen op dat gebied. Nu geniet ik van het betrekkelijke van een inval of het geestige ervan. Ik zie het allemaal als een boeiend leerproces. Je kunt niet alles vóóraf bedenken. Er zijn altijd verrassingen en 3-dimensionale oplossingen komen onverwacht.

Kunst ontstaat vooral tijdens het proces." Zo dacht zij aan 'angsthazen' tijdens het creëren van een vreesvolle menigte. De lange oren van de eindfiguren laten dan ook weinig te raden over. Verder is haar 'vreemde vogel' in meer kunstwerken te ontdekken. Lubbers: "Ik heb iets met metaforen." De ogen van de witte dame met hoed liet zij spreken met schoensmeer in de kerfjes. "Eigenwijs ben ik ook," lacht zij. "Hoe groot mijn beelden ook zijn, ik blijf mijn precisiepriem hanteren." Marleen Lammers uit Doorn, winnaar Publieksprijs 2018, het jaar vd Kunstroutewedstrijd, toonde zich tevreden over de belangstelling en opdrachten, die deelname aan de Kunstroute haar brachten. Zij exposeert binnenkort in Het Pléiade.

Meer berichten