Logo nieuwsbode-heuvelrug.nl


Fietsers in Utrecht worden beloond

  Zakelijk

Utrecht – De Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) start vandaag een campagne in de provincie Utrecht om het fietsen te promoten. Het belonen van fietsers staat daarbij centraal.

Fietsersbond, Milieudefensie, fietsenwinkel Juizz, filmhuis 't Hoogt, Ijssalon Roberto, restaurant GYS, Se7en, WillemstraatBike, Jonico, Dille en Kamille en vele andere Utrechtse bedrijven ondersteunen de campagne. De komende maanden krijgen fietsers tijdens de spits complimenten en flyers waarmee ze kortingen kunnen ontvangen bij bedrijven in Utrecht. De kortingen lopen uiteen van 10 euro korting op een nieuwe binnen- en buitenband tot een gratis tweede ijsje bij Roberto. Daarnaast ontvangen de 800 grootste bedrijven in de provincie aanbevelingen om het fietsen actief te gaan stimuleren. De NMU gaat hen daarbij de komende maanden ondersteunen. 

De fietser belonen
Utrechters die met de fiets naar hun werk gaan worden in feite al beloond. Ze hebben een betere gezondheid, fitheid, conditie, staan minder in de file. Maar volgens de NMU zou de werkgever veel meer moeten doen voor de fietsers. Fietsers zijn minder vaak ziek, zijn creatiever en bezetten geen dure parkeerplaats van de werkgever. Nu is het vaak zo dat automobilisten een kilometer  vergoeding ontvangen en fietsers niet. "Wij dringen er bij alle Utrechtse werkgevers op aan om fietsers altijd een vergoeding te geven en mensen die met de auto komen pas vanaf 10 kilometer", aldus Bleijenberg, campagneleider van de NMU. "Daarmee rem je het autoverkeer en geef je de fietsers een duwtje in de rug. Beter voor de spits, beter voor de luchtkwaliteit en beter voor de fietsers zelf." De NMU en de MKBers in Utrecht geven alvast het goede voorbeeld en starten vanaf vandaag al met beloningen voor alle fietsers. 

Groene bezorgdiensten ook beloond
De afgelopen maanden heeft NMU campagne gevoerd om de groene bezorgers in Utrecht te promoten. Op GezondOpPad.nl zijn deze allemaal in kaart gebracht. De organisatie promoot deze bezorgers met google adwords advertenties ter waarde van 150.000 dollar. (aangeboden door google). Deze advertenties blijven gewoon actief de komende maanden. Ook krijgen de 'schone bezorgers' gratis actiemateriaal, zoals beachvlaggen en flyers, om nog meer onder de aandacht te komen. De NMU deed ook met succes een beroep op de gemeente Utrecht om naast e-scooters ook e-bakfietsen en snelle 'speedpedelecs' mee te nemen in de subsidieregeling die zojuist is afgerond.

GezondOpPad campagne
Deze acties zijn een onderdeel van de campagne GezondOpPad.nl. Daarin richt de milieufederatie zich met verschillende acties en activiteiten op mensen die voor korte ritjes van onder de 10 km de auto of de benzinescooter pakken. Dit zijn 60% van alle ritjes, die makkelijk met de fiets of e-bike gedaan kunnen worden. Vaak zijn de korte ritten, met name door de stad ook nog sneller met de fiets.   

Reageer als eerste
Meer berichten